Het leven zelf is je marktonderzoek

Bij de start van je onderneming krijg je van meerdere kanten de vraag te horen (meestal vanuit instanties als de Kamer van Koophandel en ondernemerscoaches): heb je wel marktonderzoek gedaan? Marktonderzoek ziet er voor hen uit als een noodzakelijk onderdeel van je ondernemingsplan, waarin je beschrijft wat je uit maandenlang afstruinen van het internet en doorspitten van allerlei documentatie
hebt kunnen concluderen, vóórdat je van start gaat. Maar is het wel nodig dat dit helemaal op papier
uitgewerkt wordt als je een massagepraktijk start? En is het doen van marktonderzoek alleen noodzakelijk voorafgaand aan het starten?

Het nut van marktonderzoek
Heeft jouw onderneming bestaansrecht? Is er een gat in de markt te vinden waar jij in kunt springen? Kun je financieel rondkomen van je praktijk? Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste vragen die beantwoord kunnen worden na het verrichten van marktonderzoek. Een garantie voor succes? Niet altijd, misschien wel heel vaak niet.

 

Reacties zijn gesloten.