ADHD

Vrij en blij mét ADHD – mijn visie op ADHD en aanverwante verschijnselen

De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit.

Wanneer we deze benaming aanhouden als richtlijn voor behandeling, lijkt het een afwijking of zelfs ziekte te zijn, waarvoor medicatie als enige oplossing wordt geboden.

Maar wat als… we de definitie aanpassen? Wat als we ADHD niet meer als stoornis zien, maar als talent?
Hieronder vind je meer uitleg over de heersende visie op ADHD en andere mogelijkheden van behandeling.

Klik op het titelkopje om de tekst te openen.

Diagnose
Eerst een korte samenvatting van de huidige kijk op ADHD vanuit de reguliere geneeskunde. De diagnose ADD / ADHD wordt gesteld aan de hand van de DSM IV, het handboek voor de psychiatrie. De diagnose wordt meestal na een traject van observatie van de persoon gesteld op basis van een lijst met symptomen. Daardoor wordt ADHD een syndroom genoemd, een combinatie van een aantal van de verschillende symptomen, met als hoofdthema’s:

  • Concentratieproblemen, 
  • Hyperactiviteit en 
  • Impulsiviteit.  

Tot op heden is nog niet bewezen dat ADHD een ziekte is. Er zijn (nog) geen klinische tests die toegepast kunnen worden. Toch wordt medicatie als enige officiële protocol gehanteerd bij de behandeling ervan.

ADHD een trend?
ADHD lijkt in de hedendaagse maatschappij een trend te zijn geworden. Veel kinderen die een beetje druk zijn, krijgen door de omgeving het etiket ADHD opgeplakt. Ook ouders komen dan tot het besef dat zij hun eigen gedrag van vroeger herkennen in het gedrag van hun kind en daar soms nu nog tegenaan lopen. Steeds vaker komen ook verhalen naar de oppervlakte van snel gestelde diagnoses zonder langdurig onderzoek. Vervolgens wordt bij mensen die dit wellicht niet nodig hebben, medicatie ingezet, met de daarbij voorkomende bijwerkingen.
Andere mogelijkheden en de rol van voeding

Wanneer men de afzonderlijke symtomen van ADHD onder de loep zou leggen, op zoek gaat naar de oorzaken daarvan en daarop een meer natuurlijke behandeling kan toepassen, dan kan wellicht voorkomen worden om medicatie te hoeven inzetten. Dit was mijn uitgangspunt waarmee ik in 2005 aan de slag ging voor mijn afstudeerscriptie van de opleiding tot Massagetherapeut. Door alle informatie die ik verzameld heb over onderzoeken, visies van andere mensen, de rol van voeding in het ontstaan van ADHD en het praktijkonderzoek dat ik sinds die tijd heb uitgevoerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat een kleine groep wellicht echt gebaat is bij medicatie en dat een grote groep gediagnosticeerden (of mensen die vermoeden ADHD/ADD te hebben) wellicht beter gebaat is bij een natuurgerichte aanpak.

Massage alleen bleek niet voldoende te zijn. Het toepassen van voedingsadviezen en eventueel voedingssupplementen en het coachen op gedrag en de omgang met (onverwerkte) emoties, maakte het programma completer en verhoogde de effectiviteit van de behandelingen. Ook het coachen van ouders en gezinsleden bleek een effectieve methode te zijn om de situatie nog vollediger te benaderen.

 
 
ADHD zien als talent
De volgende vraag die ik mij stelde, was: is het überhaupt wel nodig om kinderen en volwassenen met ADHD daarvoor te behandelen? Het hebben van ADHD wordt meestal neergezet als iets negatiefs, terwijl het zoveel mooie kanten heeft. Wat als we de afzonderlijke symptomen zien als talenten in plaats van ongemakken? Wat als de omgeving volledig begrijpt dat het brein van iemand met ADHD gewoon anders werkt dan het brein van iemand zonder ADHD? Wat als we de persoon leren om te gaan met het onbegrip van de omgeving en hem/haar leren zichzelf te zijn? Wat als de afzonderlijke symptomen verder ontwikkeld kunnen worden als gedragsuitingen en vaardigheden die je in je rugzak kunt stoppen om te reageren op impulsen van binnenuit en van buitenaf?
ADHD is MultiKracht

Wanneer we gaan kijken naar de drie hoofdthema’s van ADHD, dan kan het gezien worden als MultiKracht:

  • Concentratie:
    Aandacht op meer plaatsen tegelijk kunnen houden. Meer overzicht over het grotere geheel kunnen hebben. Tevens: aanvoelen wat voor jouzelf wel of niet interessant is om te horen/weten/leren.
  • Hyperactiviteit:
    Een tomeloze energie hebben, die pas een probleem kan vormen wanneer anderen er niet mee om kunnen gaan en het proberen te onderdrukken.
  • Impulsiviteit:
    Door te reageren op impulsen leren hoe het leven werkt. Het leersysteem van iemand met ADHD, waardoor deze zich kan ontwikkelen.

Elk onderwerp heeft ook valkuilen, wanneer je doorschiet in het gedrag. Het is ook handig om af en toe te kunnen focussen op dingen die op dat moment aandacht vragen. Af en toe kan het lichaam die tomeloze energie en dat snelwerkende brein niet meer verwerken. En het volgen van sommige impulsen kan levensbedreigend zijn.

ADHD kan ook ADHVL zijn
ADHD kan ook gezien worden als ADHVL:
Anders Denkend Handelend Voelend en vol Levensenergie.

Of AOVPTWHLAISABEMNKCEADEBHWNZWMNB: Aandacht Op Verschillende Plaatsen Tegelijk Waardoor Het Lijkt Alsof Ik Snel Afgeleid Ben En Me Niet Kan Concentreren En Anderen Die Een Brein Hebben Wat Niet Zo Werkt Mij Niet Begrijpen.

Acceptatie van ADHD:

1. Acceptatie van ‘ik met ADHD’ kan ook zonder het etiket “ziekte”

2. Acceptatie van ‘ik met mijn gedrag’ kan ook zonder het etiket “ADHD”

3. Acceptatie van ‘mijzelf’ kan ook zonder etiketten en (negatieve) oordelen op gedragsuitingen.

De MultiKracht aanpak bij ADHD
Door het:

    • ontspannen met behulp van massages en ontspanningsoefeningen,
    • toepassen van voedingsadviezen om bepaalde prikkelende stoffen te vermijden,
    • inzetten van voedingssupplementen om alle vitamines, mineralen en hulpstoffen binnen te krijgen,
    • jou begeleiden naar meer begrip over jezelf en jou hierin verder te ontwikkelen
    • begeleiden van de omgeving (ouders/partner, gezinsleden, onderwijs, werkplek, sociale contacten),

kan een dermate optimale situatie gecreëerd worden, waardoor medicatie wellicht overbodig wordt. Door MultiKracht, een combinatie van Massages, Voedingsadviezen en Stressontlading, in te zetten wordt de MultiKracht die in jou zit, vrijgemaakt. Wanneer de situatie breder bekeken wordt (fysiek, mentaal, emotioneel, levensenergie), kan iedere therapievorm en coachingsmethode inzetbaar en effectief zijn.

 

Onderschrift brein

 

 

De aanpak van ADHD bestaat bij SuXeed uit een combinatie van:

Button Afspraak maken Groen Button Vraag stellen Paars Button Agenda Blauw

Reacties zijn gesloten.